Uit de praktijk: scheidsrechters aan het woord

Met 4 paar ogen kom je als team sneller én – misschien nog wel belangrijker – tot betere beslissingen.

Scheidsrechter: “Het grote voordeel van het fluiten met een communicatiesysteem, waarbij je draadloos in contact staat met collega-scheidsrechters, is dat je continue met 3 of 4 mensen waarneemt wat er op en rond het veld gebeurt. Voorheen nam je een beslissing op basis van je eigen waarneming. Met 4 paar ogen kom je als team sneller én – misschien nog wel belangrijker – tot betere beslissingen.”

Scheidsrechtercoördinator: “Ik heb het communicatiesysteem als scheidsrechtercoördinator getest, waarbij ik een scheidsrechter in het veld heb gecoacht. In deze toepassing kun je als coördinator ‘real time’ feedback geven aan de scheidsrechter in het veld. Voor de scheidsrechter levert dit direct een leermoment op waarvan hij de uitwerking meteen kan merken bij een volgende situatie op het veld. Doordat de scheidsrechter meteen het effect ziet van kleine verandering, levert uiteindelijke een sneller leercurve op.”


Uit de praktijk: communicatiesysteem in de kano

Professioneel kanovaarster Eef Haaze heeft in aanloop naar de kwalificatie voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro getraind met het communicatiesysteem. Haar trainer geeft vanaf de kant of vanuit de volgboot instructies. “Tijdens trainingen ontvang ik via het communicatiesysteem direct en draadloos feedback van mijn trainer. Hierdoor heb ik geen last van omgevingsgeluid of lawaai én ook een trainer die staat te schreeuwen langs de kant, met de kans dat die zijn stem verliest. Ik heb nu tijdens trainingen meer rust en kan me beter concentreren op het varen. We hebben getraind in de situatie waarbij de trainer aan de kant staat én met een volgboot. In beide gevallen werkte het systeem prima en kunnen we nog effectiever trainen.”


Uit de praktijk: indoor hockey

De staf van het nationale team van de hockeyvrouwen van Wit-Rusland testte het communicatiesysteem gedurende het EK Indoor Hockey 2016 in Minsk. Bondscoach Herman Kruis: “Ik had via het systeem gedurende de wedstrijden contact met mijn assistent, de teammanager, de tolk én de videoman. De teammanager en de assistent zaten op de spelersbank (dug-out), ikzelf zat op een andere plaats hoog in het stadion voor het overzicht en ook de videoman zat ook op een hoge plek in het stadion. Het communicatiesysteem werkte prima en we konden goed met elkaar communiceren, ook bij een vol stadion met zo’n 3000 uitzinnige fans.”